sobota 17. ledna 2015

Poprask kolem 50 odstínů šedi / Fuss around 50 Shades of Grey

Hezký víkend!

Dnes poněkud netradiční článek na téma, které pro někoho z Vás možná bude šokující a někomu se určitě nebude líbit to, co tu budu psát a hlavně jaký názor zde budu prezentovat. Ale to je riziko naprosto u všeho. A já toto riziko s plným vědomím podstupuji a beru to. Beru i to, že každý má jiný názor a že co se nelíbí jednomu, může se líbit jinému. A to naprosto respektuji. Tak prosím respektujte i Vy mě. Koneckonců máme tu demokracii, svobodu projevu a tak si kdo chce co chce může kázat a hlásit.

Určitě jste zaznamenali šrumec po vydání knihy 50 odstínů šedi. Co se týče této knihy, řekla bych, že čtenáři se dělí na dvě skupiny. Jedna skupina tuto knihu zbožňuje a druhá ji zavrhuje. Nutno říci, že nelze zavrhovat ani milovat, dokud si ji sami nepřečtete. Tedy pokud si na ni chcete udělat nějaký názor.

Sama bych si tuto knížku nekoupila, přesto, že jsem o ní dost slyšela. Psalo a mluvilo se o ní hlavně v souvislosti s kontroverzí tématu, jakého se týká. Nakonec jsem ji ale dostala k Vánocům, a tak mám možnost zařadit se do jedné nebo do druhé skupiny. Tuhle knížku jsem dočetla už poměrně dávno, ale teprve nedávno mě napadla myšlenka, proč vlastně tolik humbuku kvůli jedné knize? Asi mě to napadlo poté, kdy jsem se dočetla, že se chystá filmové zpracování této knihy. Upřímně jsem si už při čtení knihy říkala, že bude vývar, až si někdo přijde koupit práva na knihu, aby mohl podle ní natočil film. A to se o tom ještě ani nevědělo. Škoda, kdybych bývala byla filmovou producentkou a měla na to prostředky, mohla jsem vydělat. Protože si myslím, že přesto, že tahle kniha není po stránce literární nic zázračného, do kina přitáhne spoustu lidí, kteří díky ní unikali z reality svých dní.

A o tom si myslím, že to celé je. Po literární stránce, jak jsem již zmínila, není tahle kniha nic světoborného. Je to velice jednoduché a prosté čtení. A to je něco, co mě nikdy nebaví, protože mi přijde, že to člověku nic nedává. Nechci samozřejmě autorku urážet, o to mi tu vůbec nejde. Jde mi spíš o to pochopit, proč se to ženám po celém světě tolik líbí. Mně osobně se vůbec nelíbilo to číst. A není to o tom, že bych snad byla puritánka. Ale řekla bych, že dnešní doba je tak plná erotiky a sex na nás kouká na každém rohu, že už vůbec není věcí soukromou a privátní, jakým by měl být. Ale je mi jasné, že tenhle názor pro mnoho lidí znamená puritánství. U téhle knihy se mi navíc vůbec nelíbil styl, jakým hlavní mužská postava (tolik opěvovaný a všem se líbící pan Grey) jednala s Annou. Autorka chtěla šokovat. To je očividné. Ale nemyslím si, že by to bylo něco, co tu ještě nebylo. V tomhle případě a vlastně je to u všeho, nejdůležitější je propagace. A tu tahle kniha měla fenomenální, a proto i ten úspěch. 

Za svůj život jsem přečetla knih už dost. Nepovažuji se za kdovíjakého knižního znalce, ale troufnu si říct, co je dobrá kniha a co je paskvil. 50 odstínů šedi jsem dočetla, protože nerada odcházím od nedokončeného. Ale po knižní stránce mi tahle knížka vůbec nic nedala. Vím, že svým názorem na tuhle knížku možná spoustu čtenářek odradím od svého blogu, ale mám svůj názor a nebojím se ho říct, ač je možné a taky naprosto v pořádku, že spoustě lidí se nebude líbit. Ale není člověk ten, aby se zalíbil lidem všem. Každý jsme jiný, a tak mi dovolte, abych zde vyjádřila svůj názor. Je to opravdu pouze knížka pro holky, co chtějí uniknout od svých běžných životů, od denního chleba a co se chtějí ukrýt ve svých snech. Což není nic špatného. Naopak. Ale moc nepochopím, proč by se chtěl někdo ukrýt do toho, co se odehrává v této knize. Chápu, že pan Grey má pro své chování určité důvody, které nebudu prozrazovat, pokud jste knihu ještě nedočetli nebo se na ni teprve chystáte. Ale mě ten pán prostě úplně odpuzuje, ať je v knize popsán sebeúchvatněji a jako chlap, kvůli kterému se všechny ženy dobrovolně samy svážou a kleknou před ním na kolena, aby mu splnily všechny jeho sny. Pardon, ale takový svět, kde o tomhle ženy sní, se mi nelíbí. A tak tahle knihu nemá už v mé knihovně místo. 

Tento článek jsem se rozhodla zveřejnit právě teď, protože zanedlouho, paradoxně 14. února (ano, pro mě je to paradox, protože ten den, ať oslavujeme Valentýna či nikoliv, má být dnem pro zamilované, a ne abychom oslavovali sado-maso - jen můj názor, jako vše v tomto článku) má být premiéra filmu podle předlohy této knihy. A už teď je více než jisté, že já na této premiéře rozhodně budu chybět a i na dalším promítání.

Toť vše, co jsem měla na srdci k tomuto tématu, které mě celkem pálilo a o kterém jsem chtěla napsat, možná i pro jeho kontroverznost, přesto, že mě téma této knihy ani tak nešokuje, jako spíš, že mě šokuje to, jaký byl kolem ní humbuk a že další a další ženy by jednou rády potkaly svého Christiana Greye. Taky bych ho ráda potkala, abych ho mohla praštit.

-----

I wish you a nice weekend!

Today it´s somehow untraditional article on topic which for some of you will be maybe a little shocking and someone certainly won´t like what I´ll be writing and mainly what opinion I´ll be present here. But that´s the risk of everything in the world. And I´m taking this risk with the full consciousness. I´m also taking that everyone has different opinion and what one doesn´t like, anyone will. And I totally respect it. So please respect me to. Anyway we have a democracy here, the freedom of speech and so whoever whatever can preach and report.

You´ve definitely noticed fuss after the publication of 50 Shades of Grey. As for this book I´d say that the readers are divided into two groups. The firs one loves this book and the second one rejects it. It´s needed to be said that you can´t reject or love it unless you read it. Well, if you want to make an opinion for it.

I wouldn´t buy this book on my own, despite the fact I heart a lot about it. It was written and talked about it especially in connection with the controversy of its topic. In the end I got it for Christmas and so I have the opportunity to join the first or the second group. I´ve read this book relatively a long time ago but only recently it crossed my mind why actually so much fuss because of one book? I guess it came to my mind after that I read that they´re planning film adaption of this book. Honestly already when reading this book I thought that it´ll be a triumph when someone will go to buy copyright for this book so he could make a movie. And at this time no one even knew that it´ll be like that. What a shame, if I would have been a movie producer and had means for it, I could made a fortune. Because I think that despite the fact that this book isn´t anything miraculous as for the literary aspect, it´ll atract a lot of people that were escaping from the reality of their days thanks to this book.

And I think that´s the whole point. As I´ve mentioned, as for the literary point of view this book isn´t anything world-shaking. It´s very easy and simple reading. And that´s something what I´m always getting tired of because it comes to me that it doesn´t give anything. Certainly I don´t offend an author. It´s not any of my business. It´s more about to understand why women all around the world like this stuff. I personally didn´t enjoy reading it. And it´s not about being a puritan. But I´d say that today´s time is so full of eroticism and sex watches us on every corner, so it´s not a private thing anymore, which it should be. But it´s clear to me that this opinion for many people means prudishness. About this book I moreover didn´t like the style how main male character (so much glorified Mr Grey) treated with Anna. The author wanted to shock. That´s obvious. But I don´t think it´d be something what wasn´t here yet. In this case and actually it´s about everything, the most important thing is promotion. And that was phenomenal for this book, and that´s also why it has so much of success.

I´ve already read enough books in my life. I don´t consider myself for god knows what book expert but I dare to say what is a good book and what´s poor imitation. I´ve finished reading 50 Shades of Grey because I don´t like leaving unfinished things. But as for the literary aspect this book gave me absolutely nothing. I know that with my opinion I´ll maybe discourage many of readers of my blog but I have own opinion and I´m not afraid to say, although it´s possible and also totally alright that plenty people won´t like it. But we´re all different and so let me express my opinion here. It´s really just book for girls who want to escape from their ordinary lives, from daily bread and who want to hide in their dreams. Which isn´t anything bad. The other way around. But I´m unable to understand why would someone want to hide into what´s happening in this book. I understand that Mr Grey has his reasons for his behaviour which I won´t reveal for those of you who didn´t finish reading or you´re just in front of start reading. But this man totally drives me away, whether he´s marked in this book that gorgeous and as a guy for whom every woman ties up herself for him voluntarily and gets down on her knees to make all his dreams come true. I´m sorry but this kind of world, where women dream about this, I don´t like. And so this book doesn´t have its place in my bookcase anymore.

I decided to publish this article right now because soon, paradoxically on 14th February (yes, for me it´s a paradox because it´s the day, whether or we celebrate Valentine´s Day or not, should be day for the lovers and not to celebrate SM - just my opinion, as everything in this article) should take place the premiere of the movie based on this book. And now it´s more than sure that I´ll be definitely missing on this premiere and also on each single projection.

That´s all what I had on my heart to this topic which quite burnt me and about what I wanted to write, maybe also for his controversy, despite the topic of this book doesn´t shock me that much. It rather shocks me what kind of fuss was about this book and that another and another woman would be glad if one day they meet their Christian Grey. I also would like to meet him. Just to punch his face.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Komentáře jsou moderované, tzn. objeví se až po schválení autorky blogu. Děkuji :)