sobota 19. dubna 2014

Velikonoce - ano či ne? / The Easter - yes or not?

Přeji Vám hezkou bílou sobotu,

jak úvod napovídá, dnes je sobota v roce, která je nazývána sobotou bílou, a to znamená, že jsou velikonoční svátky. Dnešní článek tedy věnuji Velikonocím. Možná pro Vás, co je máte rádi, malé upozornění: berte tento článek s rezervou :) Vše zde zmíněné jsou pouze autorčiny subjektivní názory a není zde účelem sjednotit do nich celé lidstvo :)

Chtěla bych mluvit o tom, co jsou pro mě Velikonoce, co pro mě znamenají. Nechci, aby to znělo nějak pohansky nebo že jsem barbar, ale pro mě je to opravdu jen prodloužený víkend a nijak zvlášť je neslavím. Vlastně mám ten dojem, že nikdy jsem Velikonoce moc neslavila. Snad jen, když jsem byla dítě, a kolem osmé ráno u nás zazvonili koledníci, aby mě mohli zmrskat a vyžrat nám spíž :D, tak to bylo asi jediné, kdy jsem rádoby "oslavovala" Velikonoce. No, žádné velké oslavování to nebylo. Pamatuji si, že táta vyfukoval vajíčka, že jsme měli doma takové ty papírové sáčky Ovo na barvení, zrovna dnes jsem je viděla prodávat v Bille. Tak mě chytla taková nostalgie, ale ne zas taková, abych si to koupila a doma se vrhla do vyfukování vajec. To opravdu ne :) Co se týče Velikonoc, vzpomínám si, jak se snažili probudit náš vztah k Velikonocům i ve škole. Jednou k nám do třídy přišel děda jednoho našeho spolužáka, který pletl pomlázky, aby nás to naučil. No to bylo něco pro mě :D Kromě pečení jsem dost nešika a když jsem byla dítě, tak jsem byla ještě dvakrát větší nešika, než jsem teď. Pomlázku jsem si sice nějakou upletla a chvilku mi stála doma, občas jsem ji vzala a šla jsem pozlobit mamku :D Ale vztah k Velikonocům ve mně určitě probuzen nebyl :)

Vždy mi přišlo zvláštní slavit Velikonoce. Nechci se zde pouštět do žádných náboženských "liturgií", ale vždycky jsem si říkala, co by se na těchto dnech mělo slavit, když v tyto dny byl ukřižován Ježíš. I když je všude uváděno, že se neoslavuje jeho ukřižování, ale jeho zmrtvýchvstání. Tomu bych rozuměla, ale já prostě mám toto období spjaté s tím prvním a na tom není dle mého názoru co oslavovat. Co se týče zvyků, které jsou s Velikonocemi spojeny (u nás v ČR), tak ty už mi přijdou opravdu zvláštní. Neberte mě zle a rozhodně nikomu neberu oslavování Velikonoc jakýmkoli stylem, přece: 100 lidí, 100 chutí, a každý máme rád něco jiného (někdo zase nemá rád Vánoce, které já miluju). Ale proč by proboha měli chlapi chodit mlátit holky a ty by jim pak za to měly dát vajíčko nebo něco jiného, aby se vykoupily? Ano, určitě to má nějaký hlubší význam a opodstatnění, ale když jsem si přečetla, že to má vlastně dokazovat zájem mužů o ženy, tak jsem se musela smát. Prý "některé ženy se mohou cítit uražené, když k nim nikdo nepřijde". Drazí pánové, mě si z této rovnice klidně můžete vyškrtnout :) Vánoční zvyky mi přijdou hezké, pouštění lodičky z oříškové skořápky, házení pantoflem :), cukroví, koledy, pohádky..., ale těm Velikonocům prostě nějak pořád nemůžu přijít na chuť. Líbí se mi ale zvyk, který mají na Velikonoce v Anglii, a to, že ženy přivážou muže k židli a za jejich osvobození požadují peníze. Loni jsem se pokoušela dostat se do velikonoční nálady tím, že jsem si zkusila poprvé upéct mazanec. Dopadlo to tak, že mazanec už nikdy péct nebudu :D Ne, že by snad nebyl dobrý. Jak říkám, pečení mám ráda, a řekla bych, že mi i jde, ale zrovna mazanec si raději koupím. Ale musím se přiznat, že vánočku i mazanec jsem chutnala po domácku víckrát (ne jen od sebe) a stejně mi víc chutná ten kupovaný, ty domácí už pak nejsou tolik měkounké (i když je mi jasné, že ty kupované jsou dost nafoukané vzduchem, no :D).

Někdo považuje Velikonoce za svátky jara, jako oslavu příchodu jara, ale řekla bych, že pořád více a více lidí je bere tak, že "zaplaťpánbůh za ten jeden den volna navíc", a pokud jste rodiči, tak mnohdy máte ještě o 2 dny navíc.

Ale určitě je i řada pozitivních a hezkých věcí, které jsou spojeny s Velikonoci, kromě jednoho volného dne. Osobně mám ráda jídlo, a když jsou Velikonoce, tak jsou obchody doslova zaplavené různými pochutinami, ať už jde právě o zmíněný mazanec, vánočku, beránka, čokoládová vajíčka, ze slaného nádivky apod. To se mi vždy líbilo, když jsem přijela k babičce na vesnici, když byly zrovna Velikonoce, a tohle všechno tam bylo ve velkém množství. Což je ale také zvláštní, protože Velikonoce mají být spojeny s půstem, a když o Velikonocích vejdete do jakéhokoli supermarketu, bude praskat ve švech a uvidíte, kolik, s prominutím, žrádla, si lidi budou strkat do vozíků.

Mám ráda králíčky (ale proboha mi nenabízejte králíka na smetaně ani nic podobného, nepřesvědčí mě ani tvrzení, že je to jemné a dobré maso, ne, děkuji), králíčci jsou na mazlení a protože k Velikonocům už tak nějak králíci patří, pak je můžete vidět všude. A to je další věc, která se mi na Velikonocích líbí. Co se mi ještě líbí, je, co šikovná lidová tvořivost dokáže udělat z obyčejné skořápky od vajíčka. Na tohle, bych řekla, jsme opravdu šikovní :)

Tak, pokud bych to měla shrnout, pak bych celkově řekla, že Velikonoce už dnes mají tradici spíše na venkově, kde jsou asi poctivě dodržovány, ale co se týče měst, a hlavně velkých měst, kde je to už opravdu takové hodně anonymní, abychom chodili zvonit s pomlázkou na sousedy, které skoro neznáme.

Pokud slavíte, přeji Vám hezké Velikonoce a ať vše přežijete ve zdraví, a pokud neslavíte, přeji Vám hezký prodloužený víkend, hodně odpočinku a sil do dalších dní :)

T.

-----

I wish you nice Easter Saturday,

as the introduction suggests, today is Saturday in a year which is called the Easter or Holy Saturday. And that means it´s Easter. Today´s article I´d like therefore to devote to Easter. Perhaps for you, who like them, a small warning: take this article with a margin :) Everything mentioned herein are just author´s subjective views and there is no purpose to unify all of humanity in it :)

I´d like to talk about what Easter is for me, what it means for me. I don´t want to sound like a pagan or like a barbarian, but for me it´s really just a prolonged weekend and I don´t particularly celebrate it. Actually I get the feeling I haven´t celebrated it much in my life. Maybe only when I was a child, and about 8 a.m. the carollers rang at our door to whip me and eat away our pantry :D, so it was probably the only time when I pretend to „celebrate“ Easter. Well, it was no big celebration. I remember that my dad blew eggs and that we had those paper bags with Ovo colouring the eggs. Just today I saw them in Billa store. So I got such nostalgia, but not too much to buy it and at home throw into the blowing eggs. That really not :) As for Easter, I remember how they tried to awaken our relation to Easter also at school. One day a grandfather of one of our classmate came to our class, because he braided pomlázka (it´s the Czech speciality = it´s a braided whip made from pussywillow twigs, using by boys who go for caroling on Easter Monday) and he should have taught us to braid it. That was something for me :D Except for baking I´m pretty clumsy and when I was a kid, I was twice bigger  clumsy than I am now. Although I braided one pomlázka („whip“) and I had it for some time at home, sometimes I took it and I went to tease my mum :D But the relation to Easter wasn´t definitely awakened in me :)

It always seemed strange to me to celebrate Easter. I don´t want to go into any religious „liturgies“, but I´ve been always wondering what should be celebrated on these days when in these days Jesus was crucified. Even though everywhere it´s stated it´s not about celebrating his crucifixion, but his resurrection. I´d understand it, but I just have this period associated with the first one and in my opinion there´s nothing to celebrate on it. Regarding the traditions that are connected with Easter (here in the Czech Republic), these I already find really strange. Don´t get me wrong and I certainly don´t take anyone the celebration of Easter in any manners, I mean: 100 persons, 100 of tastes, and everyone likes something different (someone then doesn´t like Christmas, which I love). But why on earth would the guys go to beat up the girls and the girls would then have to give them an egg or something else to buy themselves out? Yes, it certainly has some deeper meaning and justification but when I read that it should actually to prove the interest of men about women, so I had to laugh. They say „some women may feel insulted when no one comes to them“. Dear gentlemen, don´t hesitate to cross me out from this equation :) I like the Christmas traditions, like running the boats from nut shells, throwing a slipper :), sweets, carols, fairy tales..., but I still can´t get a taste on those Easter ones. However I like the tradition for Easter in England, and that women tie up a man to a chair and for their liberation they demand money. Last year I tried to get myself into the Easter mood when I tried to bake my first Easter cake. It turned out that I will never bake an Easter cake :D Not that it wasn´t good. As I say, I love baking and I´d say I´m good at it, but I just prefer to buy the Easter cake. But I have to admit that I tasted also the Easter cake and the sweet bread homemade several times (not just from me) and alike I rather like the bought ones. The homemade ones aren´t so fluffy (although it´s obvious these bought ones are pretty puffed up with the air :D).

Some people think of Easter as a holiday of spring, like celebration the coming of spring, but I´d say that still more and more people take it like „thank God for that one day off extra“, and if you´re parents, so sometimes you have 2 days extra.

But certainly there are also many positive and nice things that are associated with Easter, except for one day off. Personally, I like food, and when it´s Easter, then the stores are literally flooded with various snacks, whether the mentioned Easter cake, the sweet bread, the lamb, chocolate eggs, or the stuffing etc. I liked a lot when I came to my grandma on village, when it was just Easter and all that food was there in a huge amount. Which is also strange because Easter is supposed to be connected with fasting, and when you at Easter go into any supermarket, it will burst at the seams and you´ll see, how much, excuse my French, chows will people stick to their shopping trolleys.

I love bunnies (but for God´s sake don´t offer me a rabbit on cream or something like that, it won´t convince me the claim that it´s fine and good meat, no, thank you), the bunnies are for pet. And because the rabbits sort of belongs to Easter, then you can see them everywhere. And that´s another thing that I like about Easter. What I like then is what the handy folk creativity can make from ordinary eggshell. About that, I´d say, we´re really handy :)

So, if I should summarize it, I´d say overall that Easter have a tradition rather in the villages, where it´s perphaps fairly respected, but in terms of cities, and especially the large cities, where it´s really very anonymous and a bit weird to put a ring with pomlázka on our neighbours who we hardly know.

If you celebrate it, I wish you nice Easter and to survive it in good health and if you don´t celebrate it, I wish you a nice prolonged weekend, a lot of rest and strength for another days :)

T.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Komentáře jsou moderované, tzn. objeví se až po schválení autorky blogu. Děkuji :)