sobota 12. dubna 2014

Jak jsem pekla Vatikánský chléb štěstí / How I baked Vatican bread of luck

Hezké sobotní odpoledne,

asi před měsícem se ke mně od kamarádky dostal recept na Vatikánský chléb štěstí. Možná jste o něm už slyšeli, já jsem o něm uslyšela poprvé právě od mé nejlepší kamarádky. Musím se přiznat, že se mi do toho nejdřív nechtělo, protože mi kamarádka řekla, že se peče celý týden, což jsem nejdřív moc nepochopila. Ale pak jsem si o tom přečetla na internetu a řekla jsem si, že to zkusím, i proto, že pečení mám ráda a mám ráda výzvy a nové věci, které neznám. Navíc ještě tenhle chléb má přinést štěstí, kterého není nikdy dost :)



Základní podmínkou pro pečení tohoto chleba je, že musíte mít kousek darovaného těsta, jinak tento chléb péct nemůžete. V podstatě jde o podobu tzv. řetězových dopisů, akorát, že v tomto případě jde o "řetězový chléb" :D Také se tento chléb může péct pouze jednou za život, aby Vám přinesl štěstí. Zkoušela jsem hledat, kde má tento recept počátky, ale bohužel jsem nebyla v hledání úspěšná, takže těžko říci, kde se recept vzal. Každopádně mě zaujal.

Začínáte tedy v den (neděle či pondělí), kdy obdržíte darovaný díl těsta. Důležité je těsto přendat do větší nádoby, protože hodně nakyne, takže aby se Vám pak nestala situace s "Hrnečku, vař". S pečováním o těsto se začíná vždy v pondělí, kdy se do těsta přidá jen cukr a bez míchání se nechá být. Je to vlastně jakýsi typ kynutého těsta, přesto, že droždí v něm obsaženo není, ale tím, že těsto musí být po celý týden v teple (ideálně přikryté utěrkou a na teplém místě - já ho měla v kuchyni, protože máme doma relativně teplo všude, ale když ho dáte k topení, nic se nestane, spíše naopak), každopádně nesmí přijít do ledničky, a tím, že je v teple, tak se v něm určitý kvasící proces děje po celou dobu. Každý následující den v týdnu se do těsta pak přidá určitá ingredience, ve čtvrtek se těsto pouze promíchá. V sobotu těsto pouze rozdělíte na 4 části. Jednu si ponecháte a zbylé tři rozdáte v neděli nebo v pondělí svým přátelům, rodině či známým. Měla jsem zprvu obavu, abych je všechny udala, protože mi je jasné, že v dnešní době na týdenní pečení lidé moc čas nemají, ale nakonec se mi to podařilo, a navíc, kdo by nechtěl štěstí :)

Poslední den - neděle, je den, kdy si upečete svůj díl štěstí. Do části těsta, kterou jste si ponechali, přidáte další přísady a upečete. Celkem mě překvapilo tvrzení jedné slečny v jedné diskuzi o tomto chlebu (on to vlastně ani není chléb, ale spíš buchta), kdy psala, že je to docela obyčejná buchta. Níže Vám uvedu přesný recept a díky přísadám, které se do tohoto "chlebu" přidávají, rozhodně obyčejný není. Naopak, mně moc chutnal a i lidem v mém okolí. Je obtížné říci, k čemu by se dal chuťově přirovnat, ale je pravda, že mi něco připomíná, ale do dnešního dne jsem nepřišla na to, co. Každopádně, pokud by se Vám naskytla příležitost upéct si tento chléb štěstí, rozhodně ho doporučuji, celotýdenní péče (která není nikterak náročná, jak jsem si nejdřív myslela) se určitě vyplatí :)

Teď už tedy zmíněný recept s mými komentáři:

Darované těsto dáme do větší plastové nádoby (neměla jsem větší plastovou nádobu, tak jsem dala do hrnce), přikryjeme utěrkou a necháme na kuchyňské lince.

Pondělí: přidáme 250 g krystalového cukru (nemícháme)
Úterý: přidáme 250 ml mléka (promícháme)
Středa: přidáme 250 g polohrubé mouky (promícháme)
Čtvrtek: promícháme ráno, v poledne, večer (je mi jasné, že ne každý má tu možnost, hlavně to promíchání v poledne je celkem problém, když chodíte do práce, já jsem to udělala tak, že jsem těsto zamíchala ráno, než jsem odcházela do práce, pak, když jsem přišla z práce, a pak, než jsem šla spát)
Pátek: Přidáme 250 g cukru, 250 ml mléka, 250 g polohrubé mouky (promícháme)
Sobota: rozdělíme na 4 části (3 rozdáme v neděli nebo v pondělí)

Neděle: do zbytku těsta přidáme:
250 ml oleje, 250 g polohrubé mouky, půlku prášku do pečiva, půl lžičky jedlé sody, vanilkový cukr, slabou lžičku skořice, hrst rozinek (nemám je moc ráda a nesehnala jsem je v obchodě, tak jsem dala brusinky :)), 2 hrsti nahrubo nasekaných ořechů, 1 čokoládu na vaření (nasekat - myslí se takové to malé balení, 100 g), 3 nastrouhaná jablka, 3 vejce

Čerstvý chléb přinese štěstí celé rodině. Osobě, která ho pekla, se splní všechna přání. Rozdejte ho těm, které máte rádi. Peče se jen jednou za život. 

Jak vidíte, co se týče ingrediencí (hlavně těch, co se přidávají v neděli), je skutečně bohatý, a díky nim má úžasnou chuť, není vůbec suchý a je fakt super. Ještě malý dodatek: má se péct na vyšším plechu, já jsem si to opět trošku uzpůsobila a pekla jsem v klasické kulaté dortové formě, samozřejmě v té největší, co mám doma (tzn. průměr 26 cm), byla úplně akorát. Buchta hezky nakyne a z formy této velikosti určitě nepřeleze :) Jinak jsem tedy ještě dala pečicí papír. Pečte při 180° C cca 30 - 40 minut, ale ten čas pečení berte opravdu jen orientačně, záleží na typu trouby, takže nejdřív dejte raději na míň, ale zase troubu neotvírejte dříve než za 20 minut, aby Vám chléb nespadl.

Přeji dobrou chuť a děkuji mé nejlepší kamarádce za tento recept a za díl těsta a doufám, že mně i Vám přinese štěstí.

Mějte krásný víkend,
T.

-----


Nice Saturday afternoon,


about a month ago I got a recipe from my friend for Vatican bread of luck. You may have already heard about it, I first heard about it just from my best friend. I have to admit that at first I didn´t want to do it, because my friend told me you have to bake it all week, which I really didn´t understand at first. But then I read about it on the internet and told myself I´ll try it, also because I like baking and I like challenges and new things that I don´t know. Moreover this bread is supposed to bring good luck which is never enough :)

The basic condition for baking this bread is that you have to have a donated piece of dough, otherwise you can´t bake this bread. It´s basically a form of so-called chain letters, except that in this case it´s „chain bread“ :D Also, you can bake this bread only once in your life to bring you happiness. I tried to search where are the origins of this recipe, but unfortunately I wasn´t successful in searching, so hard to tell where the recipe came from. Anyway I was intrigued.

So we start the day (Sunday or Monday) when you receive a donated piece of dough. It´s important to put the dough into a larger bowl, because it will raise much. With the caring of the dough we begin on Monday, when you add into the dough just sugar and without stirring let it be. It´s actually a kind of yeast dough, despite the yeast isn´t contained. But as the dough must be for an entire week in warm (ideally covered with a tea towel in a warm place – I had it in the kitchen, because we have a relatively warm everywhere at home, but if you put it to the heating, nothing happens, rather the contrary), in any case it shall not come into the fridge, and because it´s in the warm, so some fermenting process goes happens all the time. Each following day of the week we add some ingredients in the dough, on Thursday we only mix it. On Saturday we divide the dough into 4 parts. One of them you leave for yourself and the remained three we give away on Sunday or Monday to friends, family or colleagues. I was worried at first about give away all the parts, because it´s clear that nowadays people don´t have much time for all-week baking, but eventually I made it, moreover, who wouldn´t want good luck :)

Last day – Sunday is the day when we´ll bake our  piece of happiness. In part of the dough which we left, we add other ingredients and bake it. I was quite surprised by one girl in a discussion of this bread (it´s actually not even bread, but rather a bun), when she wrote that it´s quite ordinary bun. Below I´ll give you the exact recipe and thanks to ingredients that are added in this „bread“, it´s definitely not ordinary. On the contrary, I liked it a lot and also people in my surroundings. It´s difficult to compare it to something with its taste, but it´s true that it reminds me of something, but to this day I haven´t figured out what. Anyway, if you´d have the opportunity to bake this bread of happiness, I definitely recommend it. A week-long care (which isn´t too difficult as I thought at first) is surely worth it :)

Here I come with the recipe with my notes added:

Put the donated dough into a larger plastic bowl (I didn´t have a larger plastic bowl, so I put it in a pot), cover with a tea towel and leave on the kitchen units.

Monday: add 250 g caste sugar (don´t stir)
Tuesday: add 250 ml of milk (stir)
Wednesday: add 250 g flour (stir)
Thursday: stir in the morning, at noon, in the evening (I realize that not everyone has the opportunity to do this, mainly the stirring at noon is quite a problem when you go to work, I did it so that I stirred the dough in the morning before I left to work, then when I came home from work and then before I went to sleep)
Frieday: add 250 g caster sugar, 250 ml of milk and 250 g flour (stir)
Saturday: divide into 4 parts (3 give away on Sunday or Monday)

Sunday: to the rest of the dough add:
250 ml oil, 250 g flour, half of baking powder, half a teaspoon of baking soda, vanilla sugar, weak teaspoon of cinnamon, a handful of raisins (I don´t like them so much and I couldn´t get them in the store, so I replaced them with cranberries :)), 2 handful of roughly chopped nuts, 1 cooking chocolate (chopped – they mean a small package, 100 g), 3 grated apples and 3 eggs.

The fresh bread will bring happiness to the whole family. It fulfills all wishes to the person who baked it. Give it to those you love. Bake once in a lifetime.

As you can see, as regarded to ingredients (especially those that are added on Sunday), it´s really rich, and because of them it has an amazing taste, it isn´t dry at all and it´s really awesome. Even a small addition: it should be baked on a higher baking sheet, I again a little adapted it and I baked it in a classic round baking tin, of course, the biggest I have at home (i.e. 26 cm), and it was just right. The bun will nicely rise and of the tin with this size it certainly won´t climb over :) Otherwise I also put the baking paper. Bake at 180° C for 30 – 40 minutes, but the cooking time  take really just orientationally, it depends on the type of oven, so first put it on the lower time, but don´t open the oven earlier than 20 minutes, as the bread can´t be fallen down.

I wish you to enjoy that and thank my best friend for this recipe and for a piece of dough and I hope it´ll bring happiness all of us.

Have a great weekend,
T.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Komentáře jsou moderované, tzn. objeví se až po schválení autorky blogu. Děkuji :)